4-Daagse Cursus

de Traumasensitieve School

25 september, 14 oktober, 7 november, 19 november 2024

25 september, 14 oktober, 7 november, 19 november 2024

Je kunt als leerkracht niet kiezen of je in de trauma business zit. Je zít erin. Wat je ermee doet, daar kun je een keuze in maken.

We mogen het idee loslaten dat kinderen hun gedrag onder controle hebben, dat ze altijd oorzaak en gevolg kunnen onderscheiden en daardoor beter gedrag kunnen laten zien als ze zouden willen. Dat gaat misschien voor veel kinderen op, maar niet voor de kinderen waar we het in deze cursus over hebben.

Het zijn de kinderen die in hun jonge leven ingrijpende gebeurtenissen hebben meegemaakt, kinderen die getraumatiseerd zijn en niet goed weten hoe te hechten en relaties aan te gaan, met jou en/of de klasgenoten.

Onderzoek van de laatste jaren wijst uit dat er steeds meer getraumatiseerde leerlingen in onze klas zitten. Denk aan leerlingen die onveilig opgroeien, maar ook kinderen van arbeidsmigranten, kinderen waarvan de ouders in een vechtscheiding zitten, vluchtelingen, kinderen die opgroeien in armoede, te maken hebben met discriminatie of leerlingen die ‘eenmalige’ heftige gebeurtenissen meemaken.

Voor wie?
Deze cursus is voor elke onderwijsprofessional die van zijn klas en school een veilige haven wil maken voor alle kinderen! Want traumasensitief werken doet recht aan ieder kind.

Inhoud:

In deze vierdaagse cursus gaan we in op de achtergrond van trauma, leer je het gedrag van leerlingen door een traumabril te bekijken en weet je hoe je deze leerlingen kunt ondersteunen zodat ze weer tot leren komen.

Tijdens 4 daagse cursus komen onder meer de volgende onderwerpen aanbod:

  • Wat is trauma en hoe ‘herken’ je het?
  • De invloed van chronisch trauma op lichaam en brein
  • Het doorbreken van de traumacyclus
  • Leerkrachtgedrag: het belangrijkste instrument voor traumasensitief lesgeven
  • Traumasensitief klassenmanagement
  • Systemisch werken met getraumatiseerde kinderen en hun ouders
  • Je leert diverse interventies inzetten om leerlingen met trauma te begeleiden

Programma

Dag 1: Aces en trauma

  • Wat zijn aces en trauma, waardoor ontstaat het en hoe herken je het?
  • Invloed van chronisch trauma op de ontwikkeling van het brein
  • Wat zijn de gevolgen van trauma in de klas?
  • Traumasensitief klassenmanagement: hoe richt ik mijn klas/school traumasensitief in?

 

Dag 2: Leerkrachtgedrag als sleutel voor traumasensitief onderwijs

  • Werken aan een positieve en veilige relatie
  • Doorbreek de twee traumacirkels
  • Kijken door een traumabril
  • (H)erkennen van eigen triggers en emoties
  • Secundair trauma: Wie zorgt er voor de leerkracht?

 

Dag 3:  Aan de slag in de klas – Een andere pedagogische houding

  • Welke principes kun je gebruiken bij traumasensitief lesgeven
  • Hoe ga je van een traditionele naar een traumasensitieve respons?
  • In gesprek met getraumatiseerde kinderen: de do’s en dont’s
  • Je oefent met interventies op co-regulatie en zelfregulatie

 

Dag 4: Systemische en contextuele aanpak

  • Intergenerationele traumaoverdracht
  • Loyaliteit tussen ouders en kind: de onverbrekelijke band
  • Het betrekken van de ouders: pedagogische driehoek
  • Reflectie met elkaar

Ervaringen

De trainers

Ingrid van Essen
Oprichter Hartgedragen Onderwijs, voormalig docent VO, Systemisch coach en trainer en auteur van Communicatie zonder frustratie in het onderwijs en andere onderwijsboeken.

Anton Horeweg
Voormalig leerkracht basisonderwijs, gedragsspecialist (MSEN), Lid werkgroep gedrag en ontwikkelingsstoornissen KC-KJP NCOJ, en auteur van De traumasensitieve school en andere onderwijsboeken.

Onze jarenlange ervaring voor de klas staat garant voor een intensieve cursus die direct toepasbaar is in de praktijk. Je kunt er de volgende dag direct mee aan de slag.

Door onze gezamenlijke dynamiek scheppen wij een veilige sfeer op onze studiedagen, en in onze workshops, masterclasses en trainingen. Daarnaast hebben Anton en Ingrid diverse onderwijsboeken over gedrag en communicatie geschreven.

Alles op een rij:

  • Twee trainers
  • Voor wie: professionals die met kinderen en/of jongeren werken
  • Locatie: La Vie Utrecht
  • Tijden: 10.00 tot 16.00 uur: inloop vanaf 9.30
  • Kosten: 1495 vrijgesteld van BTW
  • Inbegrepen: Het boek de traumasensitieve school,  cursusmateriaal, de hele dag koffie, thee, versnaperingen en uitgebreide lunch.

 

Inschrijven?
Dat kan via onderstaand contactformulier.

Vragen?
Stel ze gerust om te kijken of deze training bij je past. ingrid@hartgedragenonderwijs.nl of meesgroep8@hotmail.com

Neem deel aan deze cursus

Geef jezelf en/ of je collega via onderstaand formulier op en neem deel aan deze 4-daagse cursus. Kies eerst een datum en vul daarna het formulier in.
Gegevens cursist

Voer hier alleen jouw gegevens in, niet van de onderwijsinstelling waar je werkt.

Factuur sturen naar:

Organisatie gegevens

Voer hier alleen de gegevens van de organisatie in, geen persoonlijke gegevens.

Bijzonderheden

We nemen zo snel als mogelijk contact met je op.
Vanzelfsprekend ga ik zorgvuldig met je gegevens om. Voor meer info zie mijn privacyverklaring.

Op zoek naar iets anders?

Het aanbod van Hartgedragen Onderwijs is een blend van Systemisch werken, NLP, Transactionele Analyse, Lichtwerk en Positieve psychologie.

Op deze manier werken hoofd en hart in harmonie samen. Het een kan niet zonder het ander. Het zorgt voor authenticiteit, verbinding en flow. Als bezielde onderwijsprofessional weet je dat je zo het verschil kunt maken.

Boek In gesprek met ouders

In gesprek met ouders

Mijn nieuwste is nu te koop!
Bestel vandaag nog jouw exemplaar.