Wij organiseren cursussen in een rustige en bosrijke omgeving, om even te kunnen ontsnappen uit de dagelijkse hectiek van school.
In deze eendaagse cursus leer je de basisprincipes van systemisch werken Tafelopstelling. Begeleid je kinderen en jongeren op individuele basis, wil je iets toevoegen aan je huidige begeleidingsstijl en wil je meer weten over systemische gesprekvoering? Dan is deze eendaagse iets voor jou!
Kinderen laten vaak in hun gedrag zien hoe het met ze gaat, waarbij het gedrag de boodschapper is van hun gevoel. Achter het zichtbare gedrag van een kind kunnen vaak veel leuke en verdrietige ervaringen schuilgaan. Daarnaast vindt gedrag altijd plaats in een context en is een onderdeel van het grote geheel.
Het kan soms een hele klus zijn om daadwerkelijk naar boven te halen wat er nu echt speelt. Vaak voel je wel dat er iets speelt maar je kan er niet precies je vinger op leggen. Of dat je merkt dat er steeds sprake is van een terugkerend patroon en je maar niet helder krijgt wat dat is.
Een fijne manier om deze context snel en helder in beeld te krijgen, is door in je begeleiding gebruik te maken van een systemische interventie: de tafelopstelling.
Als leraar wil je maar één ding: je wilt een goede relatie met je leerling opbouwen om van daaruit de leerling iets te leren.
Soms lijkt die leerling daar echter niet op zitten te wachten. Sterker nog: als je in de buurt komt dan wijst hij je af en als je hem geen aandacht geeft dan klampt hij zich aan je vast. Herken je dit? Het is een van de vele voorbeelden waaraan je kunt merken dat een kind niet veilig gehecht is en wordt zichtbaar in de dans van afstoten en aantrekken. Dit kan voor jou als leerkracht ontzettend frustrerend aanvoelen.
Inhoud
Kinderen die onveilig gehecht zijn, bezien de wereld anders dan kinderen die veilig gehecht zijn. Dat heeft invloed op hun gedrag en leren. Leraren worstelen met dit gedrag, het roept handelingsverlegenheid op. Deze leerlingen komen lastiger tot leren, hun gedrag is moeilijk te corrigeren en straffen en belonen lijkt niet of nauwelijks te werken. Deze masterclass is voor elke onderwijsprofessional die een veilige plek op school wil creëren voor kinderen die dit het hardst nodig hebben. Ben jij werkzaam in het onderwijs en wil je meer weten over (onveilige) hechting, de invloed op gedrag in de school en in de klas? In deze masterclass leer je omgaan met kinderen met hechtingsproblemen. Van curatief naar preventief werken.
Je kunt als onderwijsprofessional niet kiezen of je in de trauma business zit. Je zít er in. Wat je ermee doet, daar kun je een keuze in maken.
Het aantal getraumatiseerde kinderen op Nederlandse scholen blijkt veel groter dan we dachten, zo blijkt uit recentelijke onderzoeken. Tijdens deze masterclass gaan we in op de achtergrond van trauma en krijg je handvatten om deze kinderen te ondersteunen.
Deze masterclass is voor elke onderwijsprofessional die een veilige plek op school wil creëren voor kinderen die dit het hardst nodig hebben. Ben jij werkzaam in het onderwijs en wil je meer weten over trauma, de invloed op gedrag in de school en hoe je deze kinderen traumasensitief kunt begeleiden?
Inhoud
In deze eendaagse masterclass gaan we in op de achtergrond van trauma, leer je het gedrag van leerlingen door een traumabril te bekijken en weet je hoe je deze leerlingen kunt ondersteunen zodat ze weer tot leren komen.
Door een dag je vol te verbinden met wie jij ten diepste in wezen bent, kun je een shift maken zowel in je persoonlijke als professionele leven. We werken deze dag op de laag van de identiteit en je krijgt inzichten en praktische handvatten hoe je kunt leven vanuit een plek waarin je in verbinding bent met jezelf en je omgeving op een manier die bij jou past. Je leert jezelf op een diepere laag kennen, en dat zorgt voor meer authenticiteit, autonomie, flow en rust in je dagelijkse leven.
Wat kun je verwachten?
Deze dag is een uitnodiging om jouw unieke potentieel te omarmen en vanuit je hart te leiden. De cursus is praktisch van aard en een combinatie van denken, voelen en doen. Er is veel ruimte voor eigen inbreng en uitwisseling met andere cursisten. Het is een dag van vertragen en stil staan bij jezelf. We doen dit onder anderen met een opstelling van de vrouwenlijn en we gaan de diepere laag van jouw innerlijke saboteurs onderzoeken.
Je kunt als leerkracht niet kiezen of je in de trauma business zit. Je zít erin. Wat je ermee doet, daar kun je een keuze in maken.
We mogen het idee loslaten dat kinderen hun gedrag onder controle hebben, dat ze altijd oorzaak en gevolg kunnen onderscheiden en daardoor beter gedrag kunnen laten zien als ze zouden willen. Dat gaat misschien voor veel kinderen op, maar niet voor de kinderen waar we het in deze cursus over hebben.
Het zijn de kinderen die in hun jonge leven ingrijpende gebeurtenissen hebben meegemaakt, kinderen die getraumatiseerd zijn en niet goed weten hoe te hechten en relaties aan te gaan, met jou en/of de klasgenoten.
Onderzoek van de laatste jaren wijst uit dat er steeds meer getraumatiseerde leerlingen in onze klas zitten. Denk aan leerlingen die onveilig opgroeien, maar ook kinderen van arbeidsmigranten, kinderen waarvan de ouders in een vechtscheiding zitten, vluchtelingen, kinderen die opgroeien in armoede, te maken hebben met discriminatie of leerlingen die ‘eenmalige’ heftige gebeurtenissen meemaken.
Ervaringen
Aanbod
Op deze manier werken hoofd en hart in harmonie samen. Het een kan niet zonder het ander. Het zorgt voor authenticiteit, verbinding en flow. Als bezielde onderwijsprofessional weet je dat je zo het verschil kunt maken.
Leer jezelf als leider kennen in het licht van jouw eigen unieke verhaal. Wil jij iets toevoegen aan je huidige leiderschapsstijl en wil je meer weten over systemisch werken in het onderwijs? Lees dan verder.
Trainingen en coachingstrajecten op het gebied van gedragsvraagstukken en leerkrachtgedrag waar je morgen direct mee aan de slag kunt!
Samenwerken is essentieel binnen een team, dat gaat niet zomaar vanzelf. In tijden van verandering en ontwikkeling bouwt de één windmolens en de ander windschermen.
Investeren in je eigen ontwikkeling, de ruimte nemen om na te denken over je eigen onderwijspraktijk en ervaringen uitwisselen met collega’s. Wij organiseren cursussen in een rustige en bosrijke omgeving, om even te kunnen ontsnappen uit de dagelijkse hectiek van school.
In mijn boeken laat is zien dat gedrag slechts het topje van de ijsberg is. Mensen zijn zoveel meer dan hun gedrag.
Houd deze website in de gaten voor binnenkort te lanceren, online programma’s.
Leer jezelf als leider kennen in het licht van jouw eigen unieke verhaal. Wil jij iets toevoegen aan je huidige leiderschapsstijl en wil je meer weten over systemisch werken in het onderwijs? Lees dan verder.
Trainingen en coachingstrajecten op het gebied van gedragsvraagstukken en leerkrachtgedrag waar je morgen direct mee aan de slag kunt!
Samenwerken is essentieel binnen een team, dat gaat niet zomaar vanzelf. In tijden van verandering en ontwikkeling bouwt de één windmolens en de ander windschermen.
Investeren in je eigen ontwikkeling, de ruimte nemen om na te denken over je eigen onderwijspraktijk en ervaringen uitwisselen met collega’s. Wij organiseren cursussen in een rustige en bosrijke omgeving, om even te kunnen ontsnappen uit de dagelijkse hectiek van school.
In mijn boeken laat is zien dat gedrag slechts het topje van de ijsberg is. Mensen zijn zoveel meer dan hun gedrag.
Houd deze website in de gaten voor binnenkort te lanceren, online programma’s.
Samen met jou maken we het onderwijs een stukje mooier door de verbinding aan te gaan met jezelf en met de ander. Vanuit hier kun je volledig jouw plek innemen.
© 2024 - Hartgedragen Onderwijs