Ingrid van Essen
Mijn leerlingen, collega’s en ook ouders hielden mij regelmatig een grote spiegel voor en ik vond het niet altijd even leuk wat ik in die spiegel zag. Het liefst rende ik er van weg, pas later begreep ik dat dit uitnodigingen waren om mezelf beter te leren kennen. In de praktijk heb ik ervaren waar de valkuilen zitten. Maar ook waar de kansen liggen om verbinding te maken. En in welke volgorde: Eerst met mezelf en dan met de ander.
Vaak blijkt het grootste obstakel te schuilen in de eigen ideeën, overtuigingen en patronen. Ik werd me steeds meer bewust van mijn effectieve en ineffectieve gedrags- en communicatiepatronen en van mijn coping mechanisme die ik steevast in tijden van drukte en stress inzet (in mijn geval de pleaser en de perfectionist).
We houden lang vast aan wat ons geleerd is. Dat is menselijk. Maar wat voorheen voldeed kan je nu in de weg zitten.
Jezelf veranderen hoeft niet; je bent helemaal oké zoals je bent. Echter groei en ontwikkeling is een ander verhaal. Dat begint met je in essentie weer te verbinden met jezelf, jouw passie, met jouw kwaliteiten en talenten. Wat je makkelijk afgaat. Wat jouw eigenzinnigheid bepaalt. Daar ligt je kracht. En daar start mijn bijdrage.
Alles wat ik met je deel is gebaseerd op:
Daarnaast heb ik vooral heel veel uitgeprobeerd en geëxperimenteerd. Ik heb veel geleerd over wat wel en niet werkt. Deze praktische ervaringen en inzichten deel ik graag met jou. Leren en groeien verloopt niet via een rechte lijn, maar is eerder een weg met af en toe flink wat hindernissen. En dat kan soms best kwetsbaar aanvoelen. In de leeromgeving van Hartgedragen Onderwijs word je aangemoedigd om kennis op te doen, je emotionele intelligentie te vergroten en je opnieuw te verbinden met je unieke zelf. Opdat jij je potentieel voor de volle 100% gaat benutten. Het zorgt voor een dieper begrip van jezelf, anderen en de wereld om je heen.
De ijsberg
Dit metaforische model bestaat uit vier verschillende lagen waarvan alleen de eerste laag: het gedrag, boven de waterlijn, zichtbaar is. Dit is het gedrag dat de mensen laten zien. In de overige drie lagen – ik noem het de onderstroom – spelen zich processen af waar je je wellicht niet of nauwelijks bewust van bent. De onderstroom is complex maar de moeite waard om te onderzoeken want hier ligt de sleutel tot effectieve communicatie. Door het gedrag van mensen in het grote geheel te zien, zal de ijsberg je inzichten verschaffen waardoor je de relatie met jezelf en je omgeving kan verbeteren.
Download E-book
Download hier mijn E-book De IJsberg: een model om gedrag beter te begrijpen. Laat je gegevens achter en download daarna direct het E-book. Je wordt automatisch ingeschreven voor mijn nieuwsbrief.
Deze aannames vormen het fundament van mijn diensten en komen tot uiting in de verschillende lagen van de ijsberg:
De gedachte dat mensen OK zijn, behoort tot de uitgangspunten van de Transactionele Analyse. Dat betekent concreet dat we een onderscheid maken tussen de persoon en zijn gedrag. De ander is te allen tijde OK als mens, ook wanneer zijn gedrag dat niet is. In andere woorden: soms kan ik niet accepteren wat je doet of zegt maar ik accepteer altijd wie je bent. Dat betekent ook dat je jezelf als mens accepteer met al je goede en minder goede kanten.
Hiervoor is de metafoor van de ijsberg exemplarisch. Het gedrag dat zichtbaar is boven het wateroppervlak is slechts het topje van de ijsberg. Van belang is om het gedrag van de persoon te onderscheiden. Het desbetreffende gedrag heeft een bedoeling (zowel bewust als onbewust) die niet per se direct zichtbaar hoeft te zijn. Hier is sprake van de onderstroom.
De wijze waarop wij aan de wereld betekenis geven is voor iedereen anders. Dit komt omdat wij een persoonlijke selectie maken uit alle indrukken die we te verwerken krijgen. We onthouden dus wat voor ons zelf van belang is, gebaseerd op interpretaties uit het verleden. We zijn ons daarvan bewust en we blijven nieuwsgierig naar onze eigen redeneringen en die van anderen.
Het hebben van autonomie is een belangrijke psychologische basisbehoefte van de mens. De mens wil de vrijheid hebben om te kunnen kiezen. Als een mens het gevoel heeft geen keuze te hebben, schiet hij in de weerstand. Pas als jij zelf de noodzaak ervan in ziet bepaald ineffectief gedrag te veranderen is dat de eerste stap naar een succesvolle gedragsverandering.
Hiermee bedoel ik dat jij voor de volle 100% verantwoordelijk bent voor het overbrengen van jouw boodschap. Als je dit erkent, leg je de schuld voor eventuele misverstanden tussen jou en de ontvanger niet bij de ander maar neem je de volle verantwoordelijkheid voor jouw aandeel in de onderlinge communicatie.
Ik ben ervan overtuigd dat een goede relatie de sleutel is voor succes. Sommige relaties gaan vanzelf; daar hoef je weinig tijd en energie in te steken. Het gaat hier juist om de moeizamere relaties waarbij je maar niet op dezelfde golflengte lijkt te zitten. Als je hier niets aan doet, kan dat veel energie vreten. En dan is het noodzakelijk om eerst aan de relatie te werken, zodat je daarna op een effectieve manier verder kunt. Onthoud daarom het volgende: contact voor contract. Je staat als het ware even stil om vervolgens de versnelling te kunnen maken.
Alle mensen beschikken over hulpbronnen die ze nodig hebben hun doelen te bereiken. Deze vooronderstelling heeft te maken met het potentieel dat mensen hebben. Onder hulpbronnen verstaan we vaardigheden, gedragingen, houdingen en emoties die helpen ons te gedragen zoals we dat willen. Deze vooronderstelling is het uitgangspunt van de positieve psychologie. Het aanboren van hulpbronnen is een krachtig instrument om gedragsverandering plaats te laten vinden.
Ervaringen
Neem contact op
Aanbod
Op deze manier werken hoofd en hart in harmonie samen. Het een kan niet zonder het ander. Het zorgt voor authenticiteit, verbinding en flow. Als bezielde onderwijsprofessional weet je dat je zo het verschil kunt maken.
Leer jezelf als leider kennen in het licht van jouw eigen unieke verhaal. Wil jij iets toevoegen aan je huidige leiderschapsstijl en wil je meer weten over systemisch werken in het onderwijs? Lees dan verder.
Trainingen en coachingstrajecten op het gebied van gedragsvraagstukken en leerkrachtgedrag waar je morgen direct mee aan de slag kunt!
Samenwerken is essentieel binnen een team, dat gaat niet zomaar vanzelf. In tijden van verandering en ontwikkeling bouwt de één windmolens en de ander windschermen.
Investeren in je eigen ontwikkeling, de ruimte nemen om na te denken over je eigen onderwijspraktijk en ervaringen uitwisselen met collega’s. Wij organiseren cursussen in een rustige en bosrijke omgeving, om even te kunnen ontsnappen uit de dagelijkse hectiek van school.
In mijn boeken laat is zien dat gedrag slechts het topje van de ijsberg is. Mensen zijn zoveel meer dan hun gedrag.
Houd deze website in de gaten voor binnenkort te lanceren, online programma’s.
Leer jezelf als leider kennen in het licht van jouw eigen unieke verhaal. Wil jij iets toevoegen aan je huidige leiderschapsstijl en wil je meer weten over systemisch werken in het onderwijs? Lees dan verder.
Trainingen en coachingstrajecten op het gebied van gedragsvraagstukken en leerkrachtgedrag waar je morgen direct mee aan de slag kunt!
Samenwerken is essentieel binnen een team, dat gaat niet zomaar vanzelf. In tijden van verandering en ontwikkeling bouwt de één windmolens en de ander windschermen.
Investeren in je eigen ontwikkeling, de ruimte nemen om na te denken over je eigen onderwijspraktijk en ervaringen uitwisselen met collega’s. Wij organiseren cursussen in een rustige en bosrijke omgeving, om even te kunnen ontsnappen uit de dagelijkse hectiek van school.
In mijn boeken laat is zien dat gedrag slechts het topje van de ijsberg is. Mensen zijn zoveel meer dan hun gedrag.
Houd deze website in de gaten voor binnenkort te lanceren, online programma’s.
Samen met jou maken we het onderwijs een stukje mooier door de verbinding aan te gaan met jezelf en met de ander. Vanuit hier kun je volledig jouw plek innemen.
© 2024 - Hartgedragen Onderwijs